باب: فضل
الجمعة.
4. CUM'A'NIN FAZİLETİ
حدثنا
عبد الله بن
يوسف قال:
أخبرنا مالك،
عن سمي، مولى
أبي بكر بن
عبد الرحمن،
عن أبي صالح
السمان، عن
أبي هريرة رضي
الله عنه: أن
رسول الله قال: (من
اغتسل يوم
الجمعة غسل
الجنابة ثم
راح، فكأنما
قرب بدنة، ومن
راح في الساعة
الثانية،
فكأنما قرب بقرة،
ومن راح في
الثالثة،
فكأنما قرب
كبشا أقرن،
ومن راح في
الساعة
الرابعة،
فكأنما قرب دجاجة،
ومن راح في
الساعة
الخامسة،
فكأنما قرب بيضة،
فإذا خرج
الإمام حضرت
الملائكة
يستمعون
الذكر).
[-881-] Ebu Hureyre (r.a.) Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: Cum'a günü cünüp olduğu için boy abdesti alan ve
(herkes'ten önce) namaz'a gelen kimseler sanki bir deveyi Allah yolunda
tasadduk etmiş gibi sevap alırlar. Onlardan sonra gelenler bir sığırı, daha
sonra gelenler boynuzlu bir koçu, ardından gelenler bir tavuğu ve en sona
gelenler bir yumurtayı Allah yolunda tasadduk etmiş gibi sevap alırlar, İmam
(hutbe için) çıktığında melekler okunan zikri dinlemek üzere oraya
toplanırlar."
AÇIKLAMA: Burada İmam Buhârî'nin kullandığı başlık ile
bu başlık altında naklettiği rivayet arasındaki ilişkiyi şöyle açıklamak
mümkündür: Bu hadis’e göre Cuma namazına herkesten önce gelen kişilerin
derecesi ve mükâfatı, Allah'a yaklaştıran bir amel işlemek maksadıyla malını
Allah yolunda tasadduk eden kimselerle eşittir. Bu yönüyle Cuma'ya erken gelen
kimseler adeta hem bedenî hem de mâlî bir ibadet yapmış olurlar. Bu durum
sadece Cuma namazına hastır; diğer namazlar için böylesine bir mükâfat söz
konusu değildir.
Allah Teâlâ'ya yaklaşmak maksadıyla ibadet etme ehliyetine sahip
olan erkek, kadın, köle veya hür herkes bu hadisin kapsamına girer.
Hadîs-i şerîfte cünüplükten dolayı boy abdesti almak anlatıldığı
için Cuma günü cinsel İlişkide bulunmaya da İşaret edilmiş olmaktadır. Böylece
boy abdesti almak o kişiye farz olacaktır. Ayrıca bunun şöyle bir hikmeti de
vardır: Eşiyle cinsel ilişkide bulunarak namaza gelen kimseler bedenen, zihnen
ve ruhen dinlenmiş olurlar. Dolayısıyla namaza tam bir gönül huzuru içinde
giderler ve gözleri gördükleri şeylere takılmaz. Ayrıca cinsel ilişki
dolayısıyla kadınların da boy abdesti almaları sağlanmış olur.
Mâverdî hadîs-i şerîfte geçen "imam (hutbe için) çıktığında
melekler okunan zikri dinlemek üzere oraya toplanırlar" İfadesine
dayanarak Cuma namazına erken gelmenin imam açısından müstehap olmadığını
söylemiştir. Ayrıca ona göre imam mescide minbere en yakın olan kapıdan girer.
Fakat Mâverdî'nin bu görüşü çok net bir şekilde bu hadisten anlaşılmaya müsait
değildir. Zira şunlar ihtimal dahilindedir:
a. İmam mescide erkenden geldiği halde orada kendisine tahsis
edilmiş özel bir mekan bulunduğu için vakit girene kadar hutbeye çıkmaz,
b. İmam kendisine tahsis edilen özel bir oda bulunmadığı için
vakit girene kadar mescide gelmemiş olabilir.
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1. Cuma günü boy abdesti almak teşvik edilmiştir ve bu çok
faziletli bir amel olarak kabul edilmiştir.
2. Cuma namazına erken gitmek çok faziletli ve sevabı bol bir ameldir.
3. Cuma günü hem boy abdesti alan hem de namaza erkenden gelen
kimseler burada söz konusu edilen fazilet ve sevaba ulaştırırlar.
4. İnsanların fazileti ve birbirlerinden üstünlüğü işlemiş oldukları
amellerle doğru orantılıdır; herkes ameli ölçüsünde faziletlidir.
5. Sadaka ne kadar az olursa olsun dinimize göre asla önemsiz ve
değersiz değildir; sadakanın azı bile çoktur.
6. Allah'a yaklaştıran bir amel olarak deve kurban etmek sığır
kurban etmeye göre daha faziletlidir ve sevabı daha çoktur. Bütün âlimlere
göre hac görevi ifa edilirken kesilen kurbanla ilgili hüküm budur. Fakat
kurban bayramında kesilen kurbanlardan hangisinin daha faziletli olduğu
konusunda görüş farklılıkları bulunmaktadır. Âlimlerin çoğunluğuna göre hüküm
yine böyledir.
7. Cuma namazının zevalden önce kılınabileceği ile ilgili olarak
bu hadis delil kabul edilmiştir.
5. BAB:
حدثنا
أبو نعيم قال:
حدثنا شيبان،
عن يحيى، عن
أبي سلمة، عن
أبي هريرة: أن
عمر رضي الله
عنه، بينما هو
يخطب يوم
الجمعة، إذ
دخل رجل، فقال
عمر: لم
تحتبسون عن
الصلاة؟ فقال
الرجل: ما هو إلا
سمعت النداء
توضأت، فقال:
ألم تسمعوا
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: (إذا
راح أحدكم إلى
الجمعة
فليغتسل).
[-882-] Ebu Hureyre'den nakledilmiştir: "Bir Cum'a günü Ömer hutbe
okurken mescid'e birisi girdi. Ömer (Radiyallahu Anh): Sizler niçin Cum'a
namazına böyle geç kalırsınız? deyince adam şöyle bir cevap verdi: 'Ben ezanı
duyar duymaz abdest aldım ve hemen namaz'a geldim. (Bu cevap Ömer'in pek hoşuna
gitmedi) ve: "Siz Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in: İçinizden
birisi Cum'a namazına gelecek olursa boy abdesti alsın, diye buyurduğunu hiç
duymadınız mı?" dedi."
AÇIKLAMA: İmam Buhârî'den nakledilen asıl nüshada bu
konu için bir başlık kullanılmamıştır. Bu bakımdan bir önceki konunun bir alt
başlığı (fasıl) gibi düşünülebilir. 5. konunun bir önceki konuyla bağlantısı
şurada ortaya çıkmaktadır: Bu rivayette 'Cuma namazına geç gidilebileceğini ve
bu konuda Medineliler'in icmaı bulunduğunu iddia edenlerin1 görüşlerinin
reddedilmesi gerektiğine işaret vardır. Çünkü bu rivayete göre Hz. Ömer
sahâbîlerin ve Medineli tâbiun büyüklerinin huzurunda Cuma'ya erken
gelinmemesini yadırgadığını açıkça söylemiştir. Hz. Ömer'in bu tutumu Cuma
namazına erken gelmenin namazın fazileti kapsamında olduğunu göstermektedir.
Zira erkenden gelmenin büyük bir üstünlüğü ve önemi olmasaydı Hz. Ömer geç
gelen zata herhangi bir uyarıda bulunmazdı. Cuma namazına erken gelmek sevabı
bol ve faziletli bir amel olduğuna göre Cuma namazının çok faziletli ve önemli
bir ibadet olduğu anlaşılacaktır.